Erityisopetus tuli varsinaisesti lukioihin vuoden 2003 opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen myötä. Erityisopetuksen sijaan lukioissa puhutaan kuitenkin erityisestä tuesta. Lukion erityisopetus tukitoimineen on osaltaan edistämässä esteetöntä lukio-opiskelua ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jokaiselle opiskelijalle halutaan taata yhtäläiset mahdollisuudet – oppimisvaikeudesta huolimatta myös lukio-opintojen suorittamiseen, mikäli kykyä ja motivaatiota riittää.
Monien muiden kaupunkien ohella Lahdessakin tehtiin historiaa keväällä 2012, jolloin kaupunkiin perustettiin lukiokoulutuksen ensimmäinen lukion erityisopettajan virka. Virkaan valittiin KM, EO Mirva Jaakkola, joka hoiti tehtävää aikaisemmin (2010-2012) tuntiopettajana. Erityisopettaja palvelee kaikkia kaupungin lukioita (4) ja lukiolaisia (n.1800) tasapuolisesti ja tarpeen mukaan.
Jokaiselle lukion aloittaneelle on tehty NMI:n kehittämä lukiseula, jonka avulla on kartoitettu tuen tarvetta. Mikäli kartoituksessa on ilmennyt viitteitä LUKI- tai muusta oppimisvaikeudesta, on opiskelijoille tehty erityisopettajan toimesta tarkempia lisätutkimuksia vaikeuden selvittämiseksi laaja-alaisella lukitestillä. Opiskelijan suostumuksella on testin jälkeen kirjoitettu opintoja ja ylioppilastutkintoa varten lausunto. Lausunnon avulla voi saada erityisjärjestelyinä esim. lisäaikaa kokeisiin niin lukioaikana kuin YO- kokeissakin. Erityisopettaja on huolehtinut myös muista tarvittavista lausunnoista, sillä YTL huomioi lukivaikeuden lisäksi myös vieraskielisyyden ja sairauden tai vamman.
Uutena asiana lukuvuoden 2013 – 2014 alusta alkaen on lukion erityisopettaja tehnyt lausuntojen pohjalta erityisen tuen suunnitelmat (ETS) kaikille erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Tiirismaalla lausuntoja kirjoitettiin kolmelletoista opiskelijalle syksyllä 2013 .Lukiseulan perusteella selvisi, että LUKI- tai muuta oppimisen vaikeutta oli yhdellätoista opiskelijalla, vieraskielisiä oli paljon, kartoituksen mukaan 14.
Tiirismaalla erityisopettaja on ollut pääsääntöisesti keskiviikkoisin. Muina päivinä on tuettu opiskelijoita toisissa kaupungin lukioissa. Opiskelijat ovat saaneet yksilöohjausta ja muuta erityispedagogista tukea. Lukivaikeus ei ole este lukio-opinnoille, vaikkakin se voi olla hidaste.
Opiskelijat ovat tiedostaneet hyvin erityisopettajan palvelut. Noin 15 % opiskelijoista on käyttänyt erityisopettajan palveluita joko luki- tai muuhun oppimisen vaikeuteen sekä vieraskielisyyteen liittyen. Osa opiskelijoista on halunnut tulla keskustelemaan luottamuksella mieltään painavista asioista. Moni on saanut lisätukea sekä erityispedagogista ohjausta opintoihinsa.
Mirva Jaakkola
Vuosikertomus2013-20141.6.2014