Vuonna 2014 kevätjuhla osui toukokuun viimeiselle päivälle. Sää oli pilvinen, ei kovin lämmin, mutta pääosin onneksemme sateeton. Kevätjuhlassa kuultiin ohjeita nuorille, useita musiikkiesityksiä ja tietysti lakitettiin tuoreet ylioppilaat. Uuden ylioppilaan puheen piti Arttu Ihalainen.
Uuden ylioppilaan puhe
Arvoisa rehtori, hyvät opettajat ja muut läsnäolijat. Arvoisat uudet ylioppilaat.
Minulle on suotu kunnia kertoa tuntemuksistani uutena ylioppilaana ja kiittää lukion henkilökuntaa, joiden ansiosta me kaikki uudet ylioppilaat saamme viettää tätä päivää iloisissa merkeissä.
Tänään nimittäin juhlimme yleissivistävän koulutuksemme päättymistä. Matka on ollut pitkä ala-asteen leikkien maailmasta lukion abstraktin maailman ymmärtämiseen. Koulutuksemme ei kuitenkaan ole valmis, vaan varmasti lähes kaikki meistä jatkavat opiskelua vielä tulevaisuudessakin – elinikäisestä oppimisesta puhumattakaan. Mihin kukin meistä päätyykin, tästä eteenpäin harvan koulutuksen paino on kuitenkaan yleissivistyksen rakentamisessa ja kehittämisessä.
Peruskoulun ja lukion tarjoama yleissivistys on saavutettu opiskelemalla paljon erilaisia aineita. Peruskoulussa on luotu pohja tiedoillemme ja lukiossa olemme saaneet syventyä, osittain omien valintojemme mukaisesti, meitä kiinnostaviin aineisiin. Omakohtainen kiinnostus toimiikin parhaana motivaation lähteenä. Omat kiinnostukset ohjaavat ja ovat ohjanneet meidän valintojamme erityisesti lukion jälkeistä elämäämme miettiessämme. Meistä jokaisella on omat haaveemme ja kiinnostuksen kohteet ja toivon jokaiselle onnea niitä metsästävälle.
Miksi yleissivistävä koulutus on niin tärkeä? Välillä tulee itsekin kyseenalaistaneeksi mihin kaikkea yksityiskohtaista tietämystä tarvitaan tulevaisuudessa. Kyse ei olekaan aina tarpeellisuudesta, vaan ajatuksesta, että yleissivistys on Suomalaisen demokratian perusta. Suomessa valtaa ei voi saada nimittäin voimalla, eikä pelkästään rahan avulla. Sen sijaan lausahdus ”Tieto on valtaa!” kertoo tiedon voimasta. Erityisen hyödyllistä tietoa on omata laaja yleissivistys. Lukio koulutus on näin ollen antanut meille demokratian kannalta tärkeitä tietoja ja taitoja. Jos esimerkiksi uskoisimme kaiken mitä lehdessä sanotaan, olisi valta täysin lehtien omistajilla. Ilman laskutaitoa meitä huijattaisiin puolestaan kaupassa. Proteiinisynteesi ja historian tietämys auttavat meitä puolestaan jäsentelemään maailmaa ja ottamaan osaa yleiseen keskusteluun. Yleissivistys on länsimaisen yhteiskunnan kantava voima. Tästä syystä koulutuksesta tulee pitää Suomessa kiinni myös tulevaisuudessa.
Lukiokoulutus on antanut meille moninaisia taitoja; kielellinen osaaminen on globaalissa maailmassa tärkeä osa sivistystämme. Kieli on myös keino hankkia lisää tietoa. Luonnontieteet ja humanistiset aineet avaavat meille tietoa ympäristöstä ja mahdollisuuden hyödyntää kyseistä tietoa ympäristön muuttamiseksi. Taide puolestaan on koettu jo antiikin aikana tärkeäksi yleissivistyksen osaksi. Tipalan panostus musiikkiin on näin myös tärkeä osa yleissivistävää koulutusta. Eikä panostus ole mennyt hukkaan, kun tänäkin vuonna saimme olla tekemässä hienoa musikaalia!
Muutoksen johtaminen on tekijä, joka on mahdollistanut ylioppilaaksi tulemisemme. Ensinnäkin lukion voi ajatella toimivan yhä dynaamisemman eli epävarmemman ympäristön keskellä, jossa poliittinen valtapeli ja talouden heikko tila ohjaavat lukiolle annettuja resursseja. Tiirismaan lukio on kuitenkin vielä itsenäinen koulu kaikesta tästä huolimatta ja näin on toivottavasti myös tulevaisuudessa. Muutoksen johtamisesta vastaa koulun rehtori ja muu koulun hallinto. Heille kuuluu kiitos koulun ohjaamisesta näinä vaikeina aikoina.
Muutoksen johtamista ei toteuta kuitenkaan ainoastaan rehtori, vaan myös kaikki hienot opettajamme! Kiitos erityisesti heille. Opettajan tehtävä on nimittäin ohjata oppilaiden muutosprosessia, jossa tiedot painuvat päähän. Opettajat ovat mahdollistaneet sen muutoksen, jonka me tuoreet ylioppilaat olemme kokeneet lukiomme aikana. Tietämyksemme aste on suurempi kuin tänne tullessamme. Tämän todistaa valkoinen lakki päässämme.
Sivistynyt ihminen osaa myös arvostaa puhtautta, niinpä iso kiitos kuuluu siivoajille ja vahtimestarille koulun tilojen pitämisestä siistinä ja kunnossa. Keittiön henkilökunta on myös tarjonnut meille ruokaa, jonka parissa yleissivistystä on voinut hyödyntää toisinaan syvällistenkin pöytäkeskustelujen aikana.
Tärkein tekijä – edellä mainittuja yhtään vähättelemättä – ylioppilaaksi tulemisessa olemme kuitenkin me oppilaat itse. Oma motivaatio ja panostus ovat tärkeitä, kuin myös luomamme sosiaalinen konteksti. Kaverien ansiosta opiskelulle on vastapainoa, ja toisaalta myös tunnilla voi olla hauskaa. Kiitos kaikille kanssa opiskelijoille yhteisistä vuosista ja toivottavasti monet meistä näkevät toisiaan tulevaisuudessakin!
Omien valintojen merkityksestä kertoo Dostojevski teoksessaan ”Rikos ja rangaistus”. Kukaan meistä ylioppilaista ei toivottavasti vaivu edes epätoivon hetkellä ylioppilas Raskolnikovin tasolle ryöstääkseen vanhan eukon, vaan tukeutuu ylioppilastutkinnonkin vaatineisiin tietoihin ja taitoihin. Aineeton inhimillinen pääoma eli tiedot ja taidot jotka meille ovat kertyneet ja jotka tulevat kertymään ovat keino rakentaa omaa tulevaisuutta. Taloutemme pyörii täysin edellä mainitsemani inhimillisen pääoman varassa. Ilman sitä ei Suomessa olisi metalli- ja konetuotteiden vientiä, jotka vaativat insinöörien taidonnäytteitä. Osaaminen on mahdollistanut myös Nokian nousun. Inhimillisen pääoman arvostusta osoittaa koulutusjärjestelmämme. Toivottavasti tulevaisuudessa puolustetaan yhtä ahnaasti myös muita tärkeitä talouden ajureita.
Tulevaisuus tarjoaakin meille paljon mahdollisuuksia, joita voimme hyödyntää. Tulevaisuutemme on lähestulkoon avoin, meidän tulee vain tarttua tilaisuuteen. Myös yhteinen tulevaisuutemme on käsissämme. Tähän päivään konkretisoituvat juuri tulevaisuus ja sen mahdollisuudet; päässämme oleva lakki avaa uusia mahdollisuuksia, mutta on myös osoitus tähänastisista saavutuksistamme. Juuri tätä saamme tänään juhlia. Lakki päässä tulemme varmasti näkemään monia juhlia, mutta muistakaamme silti millainen kunnia lakkia on pitää. Kantakaamme tästä eteenpäin ylpeinä tietoja ja taitoja, joita päässämme vakaasti istuva lakki symboloi!
Arttu Ihalainen
Vuosikertomus2013-20141.6.2014