Lahdessa tehtiin historiaa keväällä 2012, jolloin perustettiin lukiokoulutukseen ensimmäinen lukion erityisopettajan virka. Virkaan valittiin KM, EO Mirva Jaakkola, joka hoiti tehtävää aikaisemmin (2010-2012) tuntiopettajana. Erityisopettaja palvelee kaikkia kaupungin lukioita (3) ja lukiolaisia tasapuolisesti ja tarpeen mukaan.
Erityisopetus tuli varsinaisesti lukioihin vuoden 2003 opetussuunnitelmien perusteiden uudistamisen myötä. Valtakunnallisten perusteiden mukaiset opetussuunnitelmat ovat lisänneet erityisopetuksen toteuttamista lukioissa. Erityisopetuksen sijaan lukioissa puhutaan erityisestä tuesta. Erityisopetus on osa esteetöntä lukio-opiskelua ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jokaiselle opiskelijalle halutaan taata yhtäläiset mahdollisuudet – oppimisvaikeudesta huolimatta myös lukio-opintojen suorittamiseen, mikäli kykyä ja motivaatiota riittää.
Erityisopettajan työ lukiossa on ollut suurelta osin opiskelijoiden yksilöohjausta ja pedagogista tukea sekä lukitestien tekemistä. Jokaiselle lukion aloittaneelle on tehty NMI:n kehittämä lukiseula, jonka avulla on kartoitettu tuen tarvetta. Mikäli kartoituksessa on ilmennyt viitteitä lukivaikeudesta, on opiskelijoille tehty erityisopettajan toimesta laaja ja kattava lukitesti. Testin jälkeen opiskelijalle on kirjoitettu mm. ylioppilastutkintoa varten lukilausunto. Lausunnon avulla opiskelija voi saada erityisjärjestelyinä esim. lisäaikaa kokeisiin niin lukioaikana kuin YO- kokeissakin.
Tiirismaalla lukion erityisopettaja on ollut pääsääntöisesti tiistaisin antamassa yksilöohjausta. Muina päivinä on tuettu opiskelijoita toisissa kaupungin lukioissa. Opiskelijoita Lahden kaupungin lukioissa lv. 2014-2015 on yhteensä n. 1900. Opiskelijat ovat saaneet tietoa ja ohjausta lukivaikeuteen ja erityiseen tukeen. Lukivaikeus ei ole este lukio-opinnoille, vaikkakin se voi olla hidaste. Opiskelija-asioita on käsitelty yhdessä eri asiantuntijavoimin myös OHR-ryhmässä.
Opiskelijat ovat tiedostaneet hyvin erityisopettajan palvelut. Noin 15 % opiskelijoista on käyttänyt erityisopettajan palveluita joko luki- tai muuhun oppimisen vaikeuteen tai vieraskielisyyteen liittyen. Osa on halunnut tulla keskustelemaan ja saamaan lisätukea sekä opiskeluvinkkejä esim. YO- tutkintoa varten. Lukion erityisopettaja on tukenut ja auttanut myös silloin, jos erityisen tuen perusteena on ollut jokin sairaus tai vamma esim. asperger, paniikkihäiriö yms.
Jälkikirjoitus: Oikeastaan on ollut hienoa olla ensimmäinen viran haltija ja luoda toimiva malli Lahden kaupungin lukiokoulutukseen. Mallia sain jo Hämeenlinnasta, jossa olin myös ensimmäinen viranhaltija. Nykynuoret ovat fiksuja ja osaavat myös hakea tukea vaikeuksiinsa. Yhteistyö on sujunut mainiosti niin opiskelijoiden kuin huoltajienkin kanssa. Ihan mahtavaa yhteistyötä olen saanut tehdä myös eri yksiköissä upeiden opojen, opettajien ja rehtoreiden kuin muunkin henkilökunnan kanssa.
Kiitän koko sydämestäni kaikkia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa olen saanut rakentaa hyvää yhteistyötä näiden viiden vuoden aikana (2010-2015). Joidenkin kanssa yhteistyötä olen saanut tehdä jo aikaisemminkin (vuosina 2000-2006), jolloin sain peruskoulutyön ohella hoidettavakseni kaikkien lukiolaisten lukitestaukset ja lausunnot YTL:lle.
Lämmöllä muistan näitä vuosiani Lahdessa. Nyt puhaltavat jo uudet tuulet…
Mirva Jaakkola, lukion erityisopettaja
Vuosikertomus2014-20158.6.2015