Musikaaliprojektin alkutunnelmia

Kuvassa vasemmalta Venla Nikula, Roosa Turunen ja Okko-Pekka Klemola

Koulussamme toteutetaan joka toisena vuonna musikaaliprojekti. Tänä vuonna vuorossa on aito tiirismaalainen tulkinta tunnetusta musikaalista (ja sittemmin Robert Wisen Oscar-palkitusta elokuvasta) Sound of Music. Alkuperäinen musikaali on hyväntuulinen tosielämään perustuva tarina nunnaksi opiskelevasta nuoresta naisesta Mariasta, joka lähetetään toista maailmansotaa edeltävään Itävaltaan Von Trappin perheen seitsemän lapsen kotiopettajaksi. Perheen pää, Georg Von Trapp, on leskeksi jäänyt jyrkän kurin ja järjestyksen mies, mutta tarinan edetessä hyväntahtoinen Maria sulattaa sydämiä sekä katsomossa että valkokankaalla. Kuten jokaiseen onnistuneeseen hyvän mielen musikaaliin, mukaan mahtuu myös rakkautta.

Alkuperäinen Sound of Music on siis melko kesy. Mutta miltä näyttää Tipalan versio? Ja kuinka siihen oikein pääsee mukaan? Roolit on jo jaettu, ja niitä saaneet onnekkaat abiturientit
Roosa Turunen ja Venla Nikula sekä 2.-luokkalainen Okko-Pekka Klemola vastailivat kysymyksiin. Okko-Pekka sai Kapteeni Georg Von Trappin osan, Roosa on 11-vuotias Kurt-poika ja Venla kuuluu sivuosassa nunnakuoroon sekä tanssiaisväkeen.

Kuinka viime viikon koe-esiintymiset sujuivat?

Roosa: Mä en edes koe-esiintynyt, pääsin vaan mukaan. Kysyttiin saako hiukset leikata, ja kun sanoin että joo, niin musta tuli 11-vuotias poika. Tai sitten se on tää pituus… Mut valittiin pituuden perusteella.
Okko-Pekka: Valitsin laulettavaksi Edelweissin ja se meni ihan hyvin. Heti esiintymisen jälkeen Elina (musiikinopettaja) kysyi multakin saako mun hiukset värjätä. Aattelin että musta tulee ehkä natsi ja pelotti.

Venla: Sakun (Knuuttila) hiukset leikataan kans!

Järkyttävää, koska kyseessä on ehkä maailman hienoin ja pisin hippitukka. Eikö hiusten leikkaaminen ole aika iso juttu? Kuinka omistautunut pitää olla että siihen suostuu?

O-P: No yhteisen hyvän eteen pitää uhrautua… En tiedä oisinko uhrautunu niin paljon että olisin ruvennut blondiksi, hehe.
R: Ei siinä muuten mitään, mut tää tapahtuu just kuukausi ennen valmistujaisia… Ja mä saan poikatukan.
V: Joo, mut nyt voit näyttää Miley Cyrusilta sun valmistujaisissa. You came in like a wrecking ball!

Mitä mieltä olette roolien jaosta? Onko mielestänne oikeudenmukaista, että vaikka kaikilla oli mahdollisuus koe-esiintyä, käytännössä laulurooleihin otettiin kuitenkin pelkkiä musiikkilinjalaisia?

O-P: Marian rooli oli jaettu kahdelle ihmiselle, koska se on niin rankka. Musta tuossa ei ollut mitään väliä oliko musalla vai ei. Jakoon vaikutti ehkä enemmän se, että musalaisilla on muita enemmän näyttöä ja opettaja tietää varmasti, että rooliin valitun henkilön taidot riittävät.
V: Oli se riittävän tasavertainen. Musta ongelmana oli ehkä se että info ei ollut yhtä helposti saatavilla normiluokkalaisille, etenkin jos ei ollut musaa tässä jaksossa. Paitsi sen verran mua syrjittiin, etten saanut olla natsi. Haluisin vaan olla miesnatsi.

R: Mä vaan pääsin mukaan koska oon lyhyt…
O-P: Mutta jokainen hakija sai jonkun roolin! Ja siitä voi saada sit kokemusta vaikka ens vuodelle ja ainakin tietää, millaista musikaalin tekeminen on.

Eläytymistä rooleihin

Koska treenit sitten alkavat, ja milloin on ensi-ilta? Saatteko te näyttelijät kaikesta työstä ja tuskasta onnistumisentunteen lisäksi myös kursseja?

O-P: Tänään on ensimmäiset harkat. Niitä tulee tiuhempaan tahtiin sitä mukaa kun lähestytään kevättä, varmaan etenkin joululomalla treenataan aika paljon. Ensi-iltaa ei tiedä vielä tarkemmin kuin että se on joskus huhtikuussa!
R: Ja musikaalista saa kaikki näyttelijät vähintään yhden kurssin riippuen siitä miten rankka rooli on. Yleensä tulee 2-5 kurssia.

Kannattaa siis tulla mukaan, vaikka sitten siksi että kyllä se tunnilla istumisen peittoaa. Kiitos haastattelusta!

Tervetuloa katsomaan Tiirismaan lukion Sound of Musicia huhtikuussa 2014!

Teksti: Liida Valaja
Kuva: Ella Valmela