Teatertropos – ruotsinkielistä teatteria nuorille

Ruotsin kielen opiskelijoillemme tarjoutui ainutlaatuinen tilaisuus päästä katsomaan ruotsalaisen Teatertropoksen Vem kan du älska? näytelmää. Näytelmä on suunnattu alunperin ruotsalaisille yläkoululaisille ja lukiolaisille, mutta saatuaan kutsun Suomeen näyttelijä kaksikko Lina ja Conny päättivät levittää siipiään kotimaansa rajojen ulkopuolelle, ja niinpä 1.11.2013 he esiintyivät lukiomme juhlasalissa. Teatertropos on toiminut jo 15 vuotta tuoden nuorien elämää koskettavia kysymyksiä esille teatterin keinoin. Kouluissa esiintyminen on tärkeää näyttelijäkaksikolle, sillä se on korvaamaton väylä tavoittaa nuoria erilaisista kulttuuriryhmistä mukaan lukien ne, jotka eivät muuten pääsisi kosketuksiin teatterin kanssa. Näytelmän synkkä aihe uskonnon rajoituksista, kunniasta ja nuoresta rakkaudesta puhutteli vahvalla ilmaisullaan, vaikkei kaikkia sanoja pystynytkään aina poimimaan eläväisestä ruotsin kielestä. Kaksikko paljastaa osan heidän näytelmistään olevan huomattavasti kevyempiä teemaltaan, mikä ei kuitenkaan laske niiden sanoman tärkeyttä.

Teksti: Lotta Nikula

Haastattelemassa mukana: Milja Lettenmeier ja Ria-Maria Iikkanen