Perjantaina 13.1. lukiolaisillemme tarjoutui tilaisuus kuulla esityksiä useista eri jatko-opintopaikoista. Lukiollemme oli saapunut monien eri oppilaitosten edustajia kertomaan opiskelusta omassa opinahjossaan. Aiempina vuosina jatko-opiskeluiltapäivän nimellä kulkenut tapahtuma oli suunnattu vain abiturienteille, mutta nyt tulevaisuuden mahdollisuuksia avattiin siis kaikille opiskelijoille.
Motiivina halu kertoa omasta alasta ja olla avuksi nuoremmille opiskelijoille
Suuri osa oppilaitosten esittelijöistä oli entisiä lukiomme opiskelijoita, jotka palasivat luoksemme jakamaan kokemuksiaan ja tietämystään nuoremmille sukupolville. Kauppatieteiden opiskelua Eero Pitkäsalo kertoikin, että jo abiturienttina jatko-opiskeluiltapäivässä kuulijana ollessaan hän oli ajatellut haluavansa myös itse tulevaisuudessa saapua kertomaan omasta opiskelupaikastaan. Nyt puolentoista vuoden opintojen jälkeen hän koki tuntevansa omaa alaansa niin hyvin, että aika vierailulle oli sopiva. Maisema-arkkitehtuurin opinnoista kertomaan saapunut Aada Taipale mainitsi yhdeksi esiintymismotiiviksi myös halun lisätä tietoisuutta hieman vähemmän tunnetusta opintoalasta. Konservatorio-opintojen esittelijä Saula Baski puolestaan halusi tarjota muusikon ammattiopintoja yhtenä luontevana urapolkuna erityisesti musiikkilinjalaisillemme.
Opiskelu ja elämä ovat erilaisia lukion jälkeen
Opiskelu lukiossa ja jatko-opintopaikoissa on erilaista. Saula Baski kertoo, että lukioon verrattuna konservatoriolla on erittäin vähän lukujärjestykseen sidottua opiskelua, suurin osa opinnoista on omatoimista harjoittelua omalla aikataululla. Samansuuntaista on myös Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opintoja esitelleen Aino Tikkasen opiskelu: paljon soittoharjoittelua, mutta myös pedagogiikan opintoja. Myöskään Aada Taipaleen arkkitehtuuriopinnoissa ei ole paljoa luentoja, vaan pääpaino on esimerkiksi ammatissa tarvittavien tietokoneohjelmien harjoittelussa ja erilaisissa kuvataiteen opinnoissa.
Paitsi opintosisällöissä, muutoksia lukion jälkeinen opiskelu tuottaa myös muussa elämässä. Aada Taipale ja lääketieteen opintoja esitellyt Liida Valaja mainitsivat molemmat kotoa pois muuttamisen yhtenä muutoksena. Molemmat kokivat myös, että nykyään opinnot vievät enemmän aikaa kuin lukiossa. Sekä Aada, Aino että Saula mainitsivat, että heidän opiskelupaikoissaan on lukiota enemmän yhteisöllisyyttä opiskelijoiden kesken. Yhteisöllisyyttä rakentavat muun muassa erilaiset opiskelijatapahtumat.
Tiirismaalta hyvät lähtökohdat jatko-opintoihin
Entiset opiskelijamme ajattelevat, että Tiirimaan lukio on antanut hyvät lähtökohdat jatko-opintoja varten. Saula Baskin tie konservatorioon on kulkenut peruskoulun kolmannelta lähtien musiikkiluokilla ja lukion musiikkilinjalla. Lukion musiikkilinjalla erityisen huomionarvoista olivat erilaiset produktion ja muut esiintymismahdollisuudet. Aino Tikkanen lisäsi, että musiikkilinjan musiikillinen yhteisöllisyys loi intoa hakeutua lukion jälkeenkin musiikillisten opintojen pariin. Aada Taipale kokee, että lukiomme tarjoamat matematiikan opinnot antoivat hyvät lähtökohdat arkkitehtuurin pääsykokeisiin. Liida Valaja samaan tapaan katsoo, että vaikka lääketieteen opiskelijoissa on monia luonnontieteisiin painottuneista lukioista valmistuneita, niin Tiirismaan tarjoamilla opeilla ei ole heihin verrattuna heikommissa lähtökohdissa lääketieteenkään alalla.
Aada, Aino ja Saula halusivat korostaa, että lukiomme motto ”Älä tyydy vähään” toimii erinomaisesti jatko-opintoihin hakeutuessa, sillä tekemällä määrätietoisesti töitä tavoitteensa voi saavuttaa.
Liida Valaja kehottaa nykylukiolaisia tulevaa opintopaikkaa harkitessaan miettimään haluaako tulevalta ammatilta rahaa vai jotain mikä täydentää elämää. Ja jos valitsee jälkimmäisen vaihtoehdon, tulee miettiä, mistä pitää – ei vain kouluaineita, vaan mitä tekee silloin, kun kukaan ei pakota.
Saula Baski toteaakin: ”Elämä on paljon kivempaa, kun tekee sitä mistä tykkää.”
Haastattelut, teksti ja kuvat: Timo Laitila