Tiirismaan lukio on liikkuva lukio

Tiirismaan lukio osallistuu valtakunnalliseen Liikkuva opiskelu -toimintaan, jonka tavoitteena on lisätä opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta ja edistää opiskelukykyä. Liikkuva opiskelu -toiminta mahdollistaa aktiivisemman opiskelun monella tapaa.

Liikkuva lukio -toiminta Tiirismaan lukiossa lukuvuonna 2018-2019

Koulun sisällä toisessa kerroksessa pöytäfutispöytä sekä pingispöytä opiskelijakunnan huoneessa ovat vapaassa käytössä.

Lisää liikuntavälineitä (leuanvetotanko, puolapuut, jumppapalloja ja kuminauhoja) tilataan lukuvuoden aikana.

Sammonkadun Kamppailulajikeskuksen kuntosalikortteja saa ilmaiseksi lainaan liikunnanopettaja Liseli Dahlströmiltä. Kortti on käytössä arkisin klo 7-17.

Oppitunneilla
Useiden luokkien takaosassa on säädettäviä työpisteitä seisomatyöskentelyä varten. Joissakin luokissa voi perinteisen tuolin sijasta istua aktiivisemmin kuntopyörän päällä.

Jotkin opettajat mahdollistavat pienen kävelytauon tai taukojumpan oppitunnilla. Jos kaipaa oppitunnille liikettä, voi myös ystävällisesti ehdottaa vaikkapa taukojumppaa opettajalle.

Liikuntahaasteet

Opiskelijoilla on mahdollisuus tienata välipalapatukoita suorittamalla ns. liikuntahaasteita. Tarkempi tiedotus liikuntahaasteista hoidetaan wilman kautta.

Liikettä iltapäivään

Liikkuva lukio järjestää Lahden kaupungin lukioiden opiskelijoille ilmaisia tiiviskursseja ja lajikokeiluja opiskelijoiden toivomiin lajeihin. Näistä tiedotetaan opiskelijoille wilman ja sähköpostin kautta. Tarjolla on ollut mm. palloilua ja tanssia. Lajit vaihtuvat vuoden mittaan.

Liikuntatutor-toiminta

Tiirismaalla on jo kuusi koulututettua liikuntatutoria, jotka suunnittelevat ja organisoivat toimia koulupäivän aktiivisuuden lisäämiseksi. Apuna heillä on Liikkuva lukio -tiimin opettajat Liseli Dahlström, Pauliina Järvelä ja Toni Koljonen. Uusien liikuntatutoreiden koulutus on  alkanut marraskuussa.

Liikuntaneuvonta

Haaga-Helian AMK-opiskelijat antavat henkilökohtaista liikuntaneuvontaa heille, joille liikunta ei ole vielä osa arkea. Syksyn 2018 toiminnasta on lähetetty tietoa wilman kautta marraskuun alussa. AMK-opiskelijat tulevat myös Tiirismaan lukiolle maanantaina 12.11.2018 kertomaan hankkeesta.