Ohjeet kevään 2021 yo-kokeisiin

Tarkat ohjeet kokeisiin löydät YTL:n sivuilta: www.ylioppilastutkinto.fi kohdasta ”Määräykset ja ohjeet”, josta löytyvät sekä yleiset että koekohtaiset ohjeet. Sivustolla klikkaamalla yläpalkista ”ylioppilastutkinto”, löydät YTL:n ”tiedote kokelaille”-kirjeen. Lue se!

Sähköiseen yo-kokeeseen osallistuvien opiskelijoiden on osattava itse käynnistää abitti-koe tietokoneella. Jos et ole tehnyt abitti-koetta aikaisemmin tietokoneellasi, on sinun testattava abitti-kokeen käynnistys lukiolla ennen yo-koetta! Apua abitti-testaukseen saat Suvi Haloselta ja Petri Vuoriselta. Jos et ole osallistunut syksyllä 2020 yo-kokeeseen tai jos tietokoneesi on uusi, niin sinun on tultava Metsäkankaan koulun liikuntasaliin (Suitsikatu 10, 15830 Lahti) perjantaina 12.3. klo 13.00 testaamaan tietokoneesi toimivuus abitti-järjestelmässä. Tietokone, virtajohto, langalliset kuulokkeet ja langallinen hiiri (sekä mahdollinen adapterijohto) on otettava mukaan testaukseen (ja tietysti myös yo-kokeeseen). Kuulokkeet ja hiiri eivät saa olla Bluetooth-laitteita. Koneeseen on saatava kiinnitettyä Ethernet-johto, sillä koe on langallisessa verkossa.

Ole koepaikalla viimeistään klo 8.00. Metsäkankaalle pääset Lahden keskustasta bussilla nro 5.

Koronan takia seuraavat varotoimenpiteet:

• kipeänä ei saa tulla yo-kokeeseen
  • opiskelija voi halutessaan ottaa mukaan ja käyttää koetilassa omia kasvomaskeja ja käsidesiä (vaihtomaskit, läpinäkyvät pussit puhtaille ja likaisille maskeille)
  • pidä turvaväli: pihalla pidä etäisyyttä, pukuhuoneeseen ja saliin saapuminen aamulla porrastetusti sitä mukaa, kun tulette koululle (sisään pääsee jo noin klo 7.50), poistu pukuhuoneesta ulos pihalle mahdollisimman pian kokeen jälkeen
  • käsihygienia (huolellinen käsien pesu, käsidesit wc-tiloissa, käytävällä automaatti)

Koesaliin saa tuoda vain tietokoneen, (lisäksi virtajohto, langalliset kuulokkeet ja hiiri sekä adapterijohto, jos tietokoneeseen sellainen tarvitaan), henkilöllisyystodistuksen, mahdolliset kasvomaskit ja käsidesin, kirjoitustarvikkeet (kynät, viivoitin, mahdollisesti värikyniä, kumi, harppi, astemitta), eväät (kirkkaaseen, läpinäkyvään rasiaan pakattuna, hedelmät kuorittuna, etiketit poistettu tai teksti piilotettu teipin alle). Vaatteissa ei saa olla tekstejä. Jos sinulla on lääkärin määräämiä lääkkeitä tai tarvitset esim. särkylääkettä, niin tuo lääkkeet mukanasi. Matkapuhelinta, rannekelloa tai älykelloa ei saa tuoda koesaliin! (=vilpin yritys, kokeiden hylkääminen). Avaimet, kukkarot tms. kerätään salin eteen pahviseen rasiaan tms.

ET SAA TUODA KOESALIIN MITÄÄN OMIA PAPEREITA! Koepaperit ovat valmiina pöydälläsi ja nenäliinoja saat valvojilta.

• Sinulla on oltava kokeessa mukana henkilöllisyystodistus ja esitettävä se valvojille.
  • Liikuntasalissa voi olla vetoisaa ja viileää: lämpimät vaatteet kokeeseen (neuleet, villasukat), Ota kunnon eväät kokeeseen!
  • Aina kun sinulla on asiaa koesalissa, viittaa ja odota, että valvova opettaja tulee luoksesi. Opettaja saattaa sinut myös wc:hen. Vain yksi opiskelija saa liikkua salissa kerrallaan, joten odota rauhassa omaa vuoroasi. Kun olet saanut kokeen valmiiksi, muista lopettaa koe. Yksi opiskelija kerrallaan palauttaa kokeet/muistitikut ja konseptit salin edessä näyttämöllä olevalle valvojalle. Kun valvoja ilmoittaa koeajan loppuneen, et saa enää jatkaa tehtäviin vastaamista ja kirjoittamista. Kirjoita heti kokeen alussa omat henkilötietosi luonnostelupapereihin. Seuraa ajan kulkua, jotta osaat jakaa ajan oikein eri tehtävien kesken.
  • Käytä aika hyödyksesi! Tarkista lopuksi vastauksesi, jos aikaa vielä on. Onnea kokeisiin!

Jos et pääse kokeeseen (sairaus), lähetä tekstari rehtorille p. 050-5391680 (ja hanki lääkärintodistus sairaudesta yo-koepäivälle!).

Kevään 2021 yo-kokeet: Paikalla oltava klo 8.00!

ti 16.3. äidinkieli ja kirjallisuus (lukutaidon koe) ja suomi toisena kielenä

to 18.3. vieras kieli, lyhyt

pe 19.3. äidinkieli ja kirjallisuus (kirjoitustaidon koe)

ma 22.3. vieras kieli, pitkä oppimäärä (englanti, venäjä, saksa)

ti 23.3. matematiikka, lyhyt oppimäärä

ke 24.3. matematiikka, pitkä oppimäärä

to 25.3. biologia, psykologia, filosofia

pe 26.3. fysiikka, historia

ma 29.3. toinen kotimainen kieli RUOTSI, pitkä ja keskipitkä

ti 30.3. elämänkatsomustieto, maantiede, yhteiskuntaoppi, uskonto

ke 31.3. kemia, terveystieto

OHJEET SALISSA KOKELAILLE ENNEN SÄHKÖISEN YO-KOKEEN ALKUA

• Tarkista, ettei sinulla ole matkapuhelin mukana salissa. Myös älykello on kielletty salissa!
  • Jos tulee jokin ongelma kokeen suorittamisessa, haluat wc:hen, tarvitset nenäliinoja tai lisää konseptipaperia, nosta käsi reilusti ylös (vain yksi kerrallaan voi käydä toiletissa).
  • Kun lähdet wc:hen, lukitse näyttö (=näytön yläreunassa oleva lukon kuva).
  • Kokeen aikana äänenvoimakkuutta voi säätää äänitestillä. Äänitestin saa esiin klikkaamalla näytön oikeassa ylänurkassa olevaa kuulokekuvaa
  • Käytä aika hyödyksesi. Kokeesta saa poistua aikaisintaan klo 12.00, mutta toivottavasti jokainen käyttää täydet kuusi tuntia kokeen tekemiseen. Nyt ei saa olla kiire!
  • Kun olet saanut tehtyä kokeen valmiiksi, muista päättää koe. Palauta näyttämön valvojalle: nimiliuska, USB-tikku ja luonnospaperit nimellä (jos olet käyttänyt konsepteja). Palauta myös lukiolta mahdollisesti lainaamasi lisälaitteet. Jos olet unohtanut päättää kokeen, on sinun palattava takaisin paikalleen saliin, kirjauduttava koejärjestelmään ja päätettävä koe.
  • Salissa ei saa keskustella. Poistuminen salista tapahtuu hiljaa pukuhuoneiden kautta. Myös pukuhuoneissa on oltava hiljaa.