Minun Lahteni ympäristötapahtuma

Minun Lahteni ympäristötaidetapahtuma 21.9.2021-8.10.2021 on osana GREEN LAHTI, Lahti Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 tapahtumia. Katso esitys tapahtumasta täältä.

Lahden seudun kuvataideopettajat (yläkoulut ja lukiot) haluavat käsitellä Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden innoittama ilmasto- ja ympäristöteemoja luomalla Lahden keskustan alueelle levittäytyvän näyttelyn Minun Lahteni. Teokset käsittelevät eri taiteen muotojen avulla sekä ilmastonmuutokseen liittyviä teemoja että Lahtea elinympäristönä. Ulkotiloihin, näyteikkunoihin ja julkisiin tiloihin sijoittuva taide on helposti kaikkien saavutettavissa. Se myös haastaa ohikulkijat pohtimaan omia ilmastokäsityksiä ja -arvoja kesken oman työmatkan, lenkin tai illanvieton. Myös eri koululuokkien on helppo ja turvallinen tutustua näyttelyn teoksiin. Jokaisen teoksen yhteydessä on teokseen ja/tai ympäristöön/luontoon liittyvä tehtävä.

Teokset on sijoitettu helposti lähestyttäviin paikkoihin, joissa kaupunkilaiset kulkevat päivittäin. Teoksissa on käytetty ympäristöystävällisiä sekä kierrätysmateriaalia.

Minun Lahteni, Ympäristötaidetapahtumassa mukana olevat koulut

Kannaksen lukio, tapahtuman järjestäjä

Kärpäsen peruskoulu          Lahden lyseo

Lahden yhteiskoulu            Mukkulan peruskoulu

Salpausselän peruskoulu     Tiirismaan lukio

Tiirismaan peruskoulu        Erkko-lukio

Orimattilan yhteiskoulu

 

Tervetuloa Ympäristötaidetapahtumaamme Minun Lahteni!

 

  1. Yhteinen vesi, Pikku-Vesijärvenpuisto

KU1 ja KU2 ryhmien opiskelijat, Kannaksen lukio, opettaja Taina Laakkonen

Vesi on elämän edellytys. Lahdessa ja koko Suomessa on veden kanssa asiat varsin mainiosti. Siksi emme ehkä osaa nähdä puhtaan veden merkitystä.

Me saamme hanasta juomakelpoista, suoraan Salpausselän harjuilta pumpattua vettä, eikä meidän tarvitse pelätä likaisen veden mukana tulevia sairauksia. Lahdessa on paljon järviä, niistä suurimpana Vesijärvi. Se tarjoaa mahdollisuuksia ulkoiluun ja moneen aktiviteettiin. Vesijärven rannat tarjoavat myös virkistysalueita, kävelyreittejä, puistoja ja kahviloita.

Vesijärvi on hyvä esimerkki siitä, että järviä on mahdollista pelastaa rehevöitymiseltä. 1970-luvulla Vesijärvi oli vielä yksi suomen saastuneimmista järvistä, koska sinne laskettiin teollisuuspäästöjä ja jätevesiä. Järvien kunnostus on tärkeä osa luonnonsuojelutyötä. Järvien monimuotoista elämää ja eläimiä tulisi suojella.

Tehtävä

Ilmastonmuutos aiheuttaa uusia haasteita puhtaan veden saamiseen ja vesistöjen suojeluun. Jotta myös tulevat sukupolvet saisivat nauttia puhtaasta vedestä, meidän täytyy toimia yhdessä. Miten sinä voisit omalla toiminnallasi pitää vesistöistä ja vesien asukeista huolta?

  • Ota selvää, missä maissa hanavettä voi juoda ja missä ei. Vertaa Suomen tilannetta johonkin maahan, jossa vettä ei ole läheskään tarpeeksi. Miten elämä eroaa näissä maissa?
  • Piirrä mieleinen maisemasi Lahdesta, joka sijoittuu veden ääreen ja kerro oletko käynyt paikassa tai liittyykö siihen jokin muisto.

 

  1. Uhanalaiset – Selviytyjät? Pikku-Veskun puisto,

Nykytaiteen kurssin opiskelijat, Kannaksen lukio, opettaja Leena Valtonen

Inspiksen kesäkahvilan läheisyydessä valopylväiden välissä riippuvat kangasteokset.

Uhanalaiset – Selviytyjät?

Kannaksen lukion nykytaiteen kurssin opiskelijat ovat kukin valinneet suomalaisen uhanalaisen eläimen tai kasvin, josta ovat valmistaneet serigrafia-painannalla sekatekniikkaa soveltaen oman näkemyksensä huolestaan.

Materiaali: ekologinen raakapuuvilla, tippuneet puunoksat, serigrafiavärit

Tehtävä

Tutki Uhanalaiset – Selviytyjät? kangasteoksia.

  • Mitä uhanlaisia eläimiä ja kasveja niistä tunnistat?
  • Valitse jokin teoksen eläimistä tai kasveista ja ota selvää:
  1. Miksi se on uhanalainen?
  2. Miten se voisi selviytyä? Anna omia ehdotuksiasi. Keskustelkaa yhdessä.

 

  1. Meidän Lahti – piirroksia, maalauksia ja valokuvia,

Marian Kammarin näyteikkuna, Vapaudenkatu 6

Kärpäsen koulun 9.lk valinnainen ja painotettu kuvataide, opettaja Saul Tyni.

Oppilaiden teoksissa on nostettu esille asioita jotka ovat ympäristössämme nyt tällä hetkellä hyvin tai huonosti, esteettisiä ja epäesteettisiä, millainen Lahti olisi ihannekuvana, sekä nostamaan esille keinoja miten kaupungistamme saisi ympäristöystävällisemmän. Teokset on toteutettu erilaisilla tekniikoilla – julistemaisina piirroksina ja maalauksina, sekä valokuvina ja valokuvakollaaseina.

Tehtävä 1: Julistekuva tai maalaus aiheesta ympäristöystävällisempi Lahti. Toteuttakaa värilliselle A3-kokoiselle kartongille tai akvarellipaperille piirtäen ja maalaten kantaaottava tai herättelevä kuva valitsemastasi näkökulmasta: kierrätys, pyöräilevä lahti, joukkoliikenteen hyödyntäminen yksityisautoilun sijaan, lähiruoan suosiminen, roskaton Lahti, uusiutuvan energian käyttö. Toteutus yksin tai parin kanssa.

Tehtävä 2: Havainnoi lähiympäristöäsi ja etsi sieltä kohteita jotka ovat mielestäsi esteettisiä tai epäesteettisiä. Valitse näistä näkökulmista toinen. Saat käyttää älypuhelintasi tai koulun järjestelmäkameraa. Ota n. 10 valokuvaa hyödyntäen erilaisia kuvakokoja ja kuvakulmia. Pyri mielenkiintoiseen näkökulmaan. Kun olet ottanut kuvat, valitse kuvista viisi parasta. Editoi kuvia: rajaa, säädä värejä ja voit käyttää myös filtereitä. Kuvaan saa liittää lyhyen kuvaavan tekstin sopivalla tekstityypillä ja sopivalla värillä. Voit toteuttaa valokuvista myös kollaasin. Kuvat tulostetaan mustesuihkutulostimella A4-kokoon. Toteutus yksin tai parin kanssa yhdessä.

 

  1. Barokki pyöräilykypärät

Vapaudenkatu 12, Lahti, Optiminäkö Oy/ näyteikkuna

Painotettu kuvataide, 8 lk, Lahden yhteiskoulun peruskoulu, opettaja Hannu Polkutie

 

Oppilaiden tehtävänä oli luoda vanhasta esineestä uusi tuote ja yhdistää tehtävään käsiteltävänä oleva taidehistorian aihe. Pyöräilykaupunki Lahti sai näin barokin muotokieltä hyödyntäneet pyöräilykypärä teokset.

Tehtävä

Millaista pyöräilykypärää sinä käyttäisit? Lahdessa näkee nyt paljon sähköpotkulautailijoita ja pyöräilijöitä, joilla ei ole kuitenkaan pyöräilykypärää. Piirrä tai muotoile pahvista / muovailuvahasta sellainen pyöräilykypärä, joka näkyy ja antaa turvaa liikenteessä. Ja se tärkein asia, sitä myös haluaisi käyttää pyöräillessä.

 

  1. Hyönteisarmeija, Pikku-Veskun puisto,

Kuvataidelinjan ykkösvuosikurssin opiskelijat, Kannaksen lukio, opettaja Leena Valtonen

Inspiksen kesäkahvilan viereinen nurmialue, metalliromusta rakennetut hyönteiset.

Kannaksen lukion kuvataidelinjan ykkösvuosikurssin opiskelijat ovat rakentaneet metalliromusta hyönteisarmeijan. Jokainen suunnitteli ja toteutti omanlaisensa hyönteisen Kuusakoski Oy:n lahjoittamasta metalliromusta. Peitteenä on mustavalkoinen värimaailma korostaen tärkeää sanomaa hyönteisten katoamisesta ja sukupuuttoon kuolemisesta.

Tehtävä

Tutki Hyönteisarmeija-teosta.

  • Mitä hyönteisiä tunnistat?
  • Valitse jokin tunnistamasi hyönteinen
  1. Oletko nähnyt valitsemiasi hyönteisiä itse luonnossa tai muualla?
  2. Miksi hyönteiset ovat katoamassa? Mitä voisi tehdä niiden selviämiseksi? Anna jokin esimerkki.
  3. Miksi hyönteiset ovat tärkeitä? Kirjoita hyönteiselle kannustusruno!

 

  1. Vihreä valtaa, Lahdenkatu 6, Lahden lyseon aita Kuvataiteen opiskelijat, Lahden lyseo, opettaja Pauliina Hautala

Kuvataidekurssien opiskelijat ovat maalanneet oman oksansa osaksi yhteistä roikkuvaa veistosta aidassa. Oksaan on jokainen opiskelija kirjoittanut myös oman “vihreä Lahti” -paikkansa, oman merkityksellisen luontokohteen, paikan Lahdessa.

Tehtävä

Löydätkö oksista kirjattuna sinulle itsellesi merkityksellisen luontokohteen tai paikan Lahdessa? Mikä paikka edustaa sinulle kauneinta, vihreintä Lahtea? Käy ottamassa itsestäsi kuva tässä paikassa.

 

  1. Tunnepuu, Sibeliuksen katu 1, Lahden yhteiskoulun kansakoulun piha

Painotettu kuvataide, 9 lk, Lahden yhteiskoulun peruskoulu. Kuvataiteen KU1, Lahden yhteiskoulun lukio, opettaja Hannu Polkutie

Miltä tulevaisuus tuntuu? Oppilaiden ja opiskelijoiden tehtävänä oli tehdä tietokoneella tulevaisuuden tunnekartta sähköisen median kuvatulvasta. Tästä tunnekartasta rajattiin suorakaiteen muotoinen osa maalattavaksi tunneviiriksi. Kokonaisuudesta muodostuu tunnepuu puisto. Inspiraationa käytimme Tiibetinbuddhalaisten perinteisiä rukouslippuja.

Tehtävä

Tunne puu. Tiesitkö, että yksi suurikokoinen puu tuottaa happea kahden ihmisen tarpeisiin. Mieti, kuinka monta puuta tarvitaan teidän luokan happitarpeeseen? Voit halutessasi halata näitä puita ja etsiä tunneviireistä, löytyykö niistä puunhalauksen aiheuttamaa tunnetta.

 

  1. Kiertotalouskaluste

Vapaudenkatu 6, Lahti, Missiokauppa / vitriini

Teollisen muotoilun työpaja, Kannaksen lukio, opettaja Kari Malinen,

Opiskelijoiden on erilaisia kiertotalouteen liittyviä suunnittelutehtäviä, joissa jokaisessa on omat suunnittelun haasteet ratkaistavana.  Tehtäviä on kolmea eri tyyppiä: yhtenä osana on suunnitella kierrätys astioita julkiseen tilaan, jotka muokkautuvat tilan mukaan. Toisena tehtävänä on suunnitella istuin kestävästä pahvilaadusta. Kolmantena työnä on suunnitella kaluste muotoon puristettavasta huopamateriaalista.

Tuotteen päivitys 2.1

Valitse jokin esine kotoasi, joka on päässyt huonoon kuntoon. Mieti ja suunnittele, kuinka tuotteen voisi tehdä kestävämmin ja samalla päivittää sen nykyaikaan. Mitä vaihtoehtoja tuotteen valmistamisessa käytettäville materiaalileille on? Mitä ominaisuuksia tuotteessa ei enää tarvita, entä mitä uusia ominaisuuksia tuotteessa voisi olla. Piirrä tai rakenna pienoismalli, jolla esittelet ideasi.

 

  1. Minun Lahteni, Marian kammarin näyteikkuna, Vapaudenkatu 6

Ku2 ryhmän opiskelijat, Tiirismaan lukio, opettaja Ulpu Korkeamäki

Millaiselta näyttää nuorten Lahti tai miltä sen pitäisi näyttää?
Kuivaneulapiirroksena toteutetut grafiikan vedokset näyttävät Lahden parhaat ja kauneimmat paikat ja rakennukset nuorten silmin.

Tehtävä:

Miltä näyttää sellainen Lahti, jonka haluat tulevaisuudessa nähdä? Mitkä ovat Lahden parhaat ja säilyttämisen arvoiset paikat? Missä on mielestäsi viihtyisää kaupunkiympäristöä?
Ikuista valitsemasi paikka piirtäen tai valokuvaten. Voit lisätä teokseesi myös visioimiasi tulevaisuuden asioita.

 

 

10.  Orgaaniset muodot huonekalusuunnittelussa, Aleksanterinkatu 18, Lahti, Kauppakeskus Trio Vitriini, Ettonet-kauppaa vastapäätä

Lukio Ku 2 Muotoilu ja 8 valinnainen kuvataide, Lahden yhteiskoulu, opettaja Pirjo Marjomäki-Carluccio

Valinnainen kuvataide 8lk on suunnitellut näyttelyrekvisiitaksi “Minimetsät ja metsänhenget”. Materiaalina Ikean pakkausmateriaali, rautalanka ja peitevärit.

Orgaaniset muodot huonekalusuunnittelussa

suunnittele Olavi Lanun hengessä luonnonmateriaaleista istuin työnimellä ” tuumaustuoli” luonnossa. Mittakaava 1.10. Nimeä tuoli ja kerro mille Olavi Lanun veistokselle se voisi olla sukua.

Tehtävä

Valokuvaa mieleisesi Olavi Lanun veistos. Piirrä puhelimen ruudulle valokuvan päälle luonnos veistoksen muotoja mukaillen. Anna tuolillesi nimi.

 

  1. Tulevaisuuksia, Aleksanterinkatu 18, Lahti, Kauppakeskus Trio Vitriini, Ettonet-kauppaa vastapäätä

Salpausselän peruskoulu, 8. ja 9. luokan valinnainen kuvataide, opettaja Juha Vakkilainen

Utopioita, dystopioita. Ilmastotekoja.

Oppilaat pohtivat teoksissaan maapallomme mahdollisuuksia selvitä ympäristökriisistä sekä esittävät näkemyksiään siitä, mitä voisi tapahtua, jos kaikki ei sujukaan suunnitelmien mukaan. Mukana on myös kuvia, joissa ympäristötekoja on tehty näkyväksi ja ehdotetaan keinoja, joilla suunnata kohti hyvää huomista.

Tehtävä 1

Millaisia ilmastotekoja päivääsi kuuluu? Valokuvaa vähintään kolmen kuvan kuvasarja, joissa esittelet ympäristötekojasi.

 

Tehtävä 2

Etsi lähiympäristöstäsi itsellesi tärkeä paikka. Pohdi, millainen paikkasi on viidenkymmenen tai sadan vuoden kuluttua. Tee kuva tulevaisuuden paikasta.

 

  1. Ympäristöymmärryksiä, Aleksanterinkatu 18, Lahti, Kauppakeskus Trio Vitriini, Ettonet-kauppaa vastapäätä

9 Kuva 2, Lahden Yhteiskoulu, opettaja Pietari Kellokumpu

 

Oppilaiden tehtävänä oli pohtia valokuvaksen keinoin omia ajatuksia ja tunteita ilmastonmuutos ja ympäristöteemaan liittyen. Kuvissa on lähestytty aihetta erilaisista näkökulmista. Esiin nousi ainakin arvostus ja halu säilyttää Lahtea ympäröivän luonnon kauneus, ilmastonmuutoksen monimutkainen ja hämmentävä olemus ja nykyisen elämäntapamme ongelmallisuudet.

Tehtävä

Monet arkisista elämäntavoistamme ovat tällä hetkellä kestämättömiä ilmastonmuutoksen torjumisen kannalta. Samaan aikaan monet ihmiset pyrkivät tekemään elämästään ilmastoystävällisempää. Ilmastonmuutokseen vaikuttavat esimerkiksi ruoka, liikenne, asuminen ja kuluttaminen. Havainnoi ympäröivää kauppakeskusta ja pohdi miten näkemäsi asiat liittyvät ilmastonmuutokseen. Valokuvaa yksi positiivinen ja yksi negatiivinen ilmastonmuutokseen liittyvä havainto.

 

  1. Peilistä katsoo ympäristövaikuttaja

Aleksanterinkatu 18, Lahti, Kauppakeskus Trio Vitriini, Ettonet kauppaa vastapäätä

8.luokan kuvataiteen valinnaisryhmä, Tiirismaan peruskoulu, opettaja Mirka Polojärvi

Oppilaiden tehtävänä oli pohtia, minkä paikan tai elämän kannalta oleellisen asian kokee niin arvokkaaksi, että sen haluaa säästää. Toisaalta oppilaat halusivat miettiä, mikä ympäristössä huolestuttaa eniten. Katsoja haastetaan pohtimaan, kenelle kuuluu vastuu ja mikä itselle on säilyttämisen arvoista: puhdas vesi, metsät, uhanalaiset eläimet vai jokin muu?

Materiaaleina on käytetty pääasiallisesti kierrätys- ja luonnonmateriaaleja sekä vanhoja peilejä.

 

Tehtävä: Mikä peilikuva on sinun? Mihin peilikuvaan sinä samaistut? Kuvastaako jokin peileistä sinun ajatuksiasi?

 

  1. Hiilinielu, Hannunväylä, Mukkula, Lahti

Kahdeksannen luokan valinnainen kuvataide, Mukkulan koulu, opettaja Virpi Taipale

Spray-maaleilla ja sabluunoilla tehdyn “Hiilinielu”-teoksen viesti liittyy siihen, kuinka kipeästi koko maailma tarvitsee erilaisia hiilinieluja, jotka poistavat kasvihuonekaasuja ilmakehästä. Oppilaat lähestyivät aihetta tutustumalla luonnonmukaisiin hiilinieluihin, kuten metsiin, meriin ja soihin, ja suunnittelivat oman kokonaisuuden, jossa on käytetty myös mielikuvitusta ja fiktiivisiä elementtejä. Teos on pysyvä katumaalaus.

Tehtävä

Millaisia hiilinieluja on olemassa, miten ne toimivat, miksi ne ovat tärkeitä ja miten me voimme vaikuttaa hiilinielujen syntymiseen ja säilyttämiseen?

 

  1. Paikka, jonka toivoisin säilyvän, Orimattilan taidemuseo

Erkko-Lukio, opettaja Anne Jokinen

 

Aiheena on tehdä kaksiulotteinen värillinen teos, jossa kohteen säilyttämisen arvo tulee esiin positiivisella tavalla. Paikan täytyy olla sellainen, missä on ollut useamman kerran ja siinä täytyy olla jotain ihmisen tekemää.
Osa työtä on siihen liitettävä selostus siitä, miksi kohde on sinun mielestäsi säilyttämisen arvoinen.

Tehtävä

Mieti, minkä tähänastiseen elämääsi liittyvän paikan toivoisit säilyvän. Liittyykö siihen lapsuutesi muistoja, hyviä hetkiä, tunnelmaa, tuoksuja, värejä, onko paikka kaunis, viihtyisä vai siihen liittyvien tapahtumien takia rakas tai tärkeä?

 

  1. Maailmanpuu ja Abstrakti tekstuuri itselle merkityksellisestä kierrätysmateriaalista, Orimattilan taidemuseo

Valinnainen kuvataide 9lk ja 8lk, Orimattilan yhteiskoulu, opettajana Sanna Eiranen

Maailmanpuu

Kahden ryhmän työt sidotaan toisiinsa värimaailman kautta. Oppilaiden valitsemat värikombinaatio kuvaavaa rauhallista, toiveikasta ja vahvaa ympäristöä.

Maailmanpuu, joka kertoo omasta ympäristösuhteesta positiivisella tavalla. Puu rakennetaan itsekerätystä kierrätysmateriaalista. Kierrätysmateriaalivalinta on tekijälleen merkityksellinen. (8lk ryhmä)

Abstrakti tekstuuri itselle merkityksellisestä kierrätysmateriaalista

Aiheena on kierrätysmateriaalista tehty pinta, joka kertoo omasta tärkeästä paikasta. Kierrätysmateriaalivalinta on tekijälleen merkityksellinen. (9lk ryhmä)

Tehtävä 

Mikä on sinun lempipaikkasi?  Millä värillä kuvaisit paikkaasi? Mitä adjektiivejä paikkaan liittyy? Miten muuttaisit paikan tunnelman abstraktiksi pinnaksi? Kasaa neliön muotoiselle alustalle lempipaikkaasi kuvaava pinta, käytä itsellesi merkityksellistä kierrätysmateriaalia. Maalaa lopuksi teos yksiväriseksi, tai käytä samanväristä kierrätysmateriaalia koko työssä.