Vuoden tipalalainen 2022

Tipalan Seniorit ry julkisti vuoden tipalalaisen kahdennentoista kerran. Vuoden tipalalaiseksi 2022 on valittu teatteritaiteen maisteri Tuukka Leppänen.

Tuukka Leppänen kirjoitti ylioppilaaksi Tiirismaan lukiosta vuonna 2001. Lukion jälkeen hänen opiskelunsa jatkuivat Lahden ammattikorkeakoulun Musiikin laitoksella musiikkiteatterin koulutusohjelmassa. Tuukka Leppänen pääsi Teatterikorkeakoulun teatteritaiteen laitokselle näyttelijän koulutusohjelmaan ensimmäisellä yrittämällään vuonna 2003 ja valmistui teatteritaiteen maisteriksi vuonna 2007. Vuotta myöhemmin hänet kiinnitettiin Helsingin Kaupunginteatteriin. Tuukka on toiminut myös freelancerinä Lahden kaupungin teatterissa vuosina 2006-2008 ja 2016-2017.

”Toista soitettu melodia, naputa kuulemasi rytmi, laula opettelemasi laulu.” Siinä tehtävät, jotka piti suorittaa kunnialla Lotilan ala-asteen kuoroluokassa, ennen kuin opinahjon ovet aukesivat kolmannen oppivuoden syksyllä, muistelee Tuukka Musiikkiluokat 40v -julkaisussa vuodelta 2006. Edelleen hän jatkaa Eino Leinon sanoin ”En, enhän muuta ma tahdokkaan / kuin laulaa, laulaa, niin laulaa / Kun laulut mun helkkyvät rinnassain / ja pyrkivät pitkin kaulaa.” Tuon seikan Tuukka kertoo tajunneensa jo pienenä, ja siksi musiikkiluokat olikin ehdottomasti sopivin keino ”pitää aisoissa ja kanavoida järjetöntä esiintymisviettiäni.”

”Parhaimmat musiikkiluokkamuistoni liittyvät lukioajan musikaaleihin. Töitä tehtiin kurssi- ja viineripalkalla, mutta täydellä sydämellä, työtunteja juurikaan laskematta. Produktiot, kuten Crease ja Oo mikä nainen olivat aina voimanponnistuksia, joiden eteen tehty työmäärä kattoi varmasti monen opiskelijan osalta vähintään puolet koko muusta opiskelumäärästä”, Tuukka kirjoittaa ja jatkaa:

”Vielä keväällä 2000 ajattelin Greasen kaltaisten produktioiden jäävän vain teini-iän harrastuksiksi, mutta toisin kävi, sain harrastuksestani itselleni ammatin.”

”Loppuelämäni tulen olemaan kiitollinen musiikkiluokille siitä, että pysyin ylipäätään järjissäni koko opiskeluaikani.” Edellä mainitun toteamuksen voinee varmaan allekirjoittaa moni Tiirismaan lukion opiskelija tänäkin päivänä. Onhan monella takanaan esiintyminen tai toimiminen muissa tehtävissä tämän syksyn Kaikki nuoret tyypit musikaalissa.

Tuukka on vuosien varrella esiintynyt lukuisissa musikaaleissa ja näytelmissä. Hän on myös tunnettu ääninäyttelijänä. Musikaaleista mainittakoon Hair, Saturnight Fever, Piukat paikat, Cats, Spring awakening, Maija Poppanen, Viulunsoittaja katolla,Wicked, Next to normal, Tohtori Zivago, Housut pois, Once ja Niin kuin taivaassa. Hän on esiintynyt lasten näytelmissä kuten Yökyöpelit ja Peppi Pitkätossu. Lisäksi Tuukka on näytellyt komedioissa kuten Väärennetty morsian ja Miehen kylkiluu ja draamoissa Metsä, Kultainen vasikka ja Stalinin Suloinen Ruoska.

Laulusolistina Tuukka on esiintynyt Akustisessa kitaraduossa Marco & Tuukka sekä Tessa Virta Bandissä. Myöskin solistina Vantaan viihdeorkesterin ja Lahti Sinfonian konserteissa, Kaj Chydeniuksen levyillä ja konserteissa.

Valokuva: Henrik Schütt