• Wilma
  • OnEdu
  • Moodle
  • Opinaika
  • Kyvyt.fi
  • Intra
  • Office365 (email)
delicious
facebook
  • Etusivu
  • Hakijalle
  • Huoltajalle
  • Opiskelijalle
  • Musiikkilinja
  • Kansainvälisyys
  • Yhteystiedot

Kansainvälisyyssuunnitelma

TIIRISMAAN LUKION KANSAINVÄLISYYSKASVATUKSEN OPETUSSUUNNITELMA

Kansainvälisyyskasvatuksen opetussuunnitelma jakautuu kolmeen osaan:

  1. Tavoitteet
  2. Sisällöt ja työtavat
  3. Arviointi
TAVOITTEET

a) Tavoitteet, jotka koskevat kaikkia oppilaita, opettajia ja muuta henkilökuntaa

  • sosiaaliset taidot: oppia ymmärtämään ja hyväksymään erilaisia ihmisiä ja kulttuureja
  • kansainvälisyyskasvatusta toteutetaan kaikissa oppiaineissa
  • oman identiteetin vahvistaminen suhteessa omaan ja muihin kulttuureihin ja oman kulttuurin tulkkina toimiminen
  • integroidut aihekokonaisuudet yli oppiainerajojen

b) Tavoitteet, jotka koskevat kansainvälistämisprojekteja

  • kielitaidon vahvistaminen: kulttuurien tuntemuksen syventäminen opetuksessa painottaen suullista kielitaitoa ja kulttuurille ominaisten viestintästrategioiden käyttöä
  • sitoutuminen pitkäkestoiseen työskentelyyn
  • vastuunotto sekä omasta että ryhmän työskentelystä, yhteistyökyky ja oma-aloitteisuus
  • syventävä tutustuminen johonkin tai joihinkin kulttuureihin
  • vanhempien ja muiden koulun sidosryhmien aktiivinen osallistuminen projektien toteutukseen
  • koko työyhteisön informointi
  • eri KV-projektien koordinointi ja ryhmien välinen yhteistyö
SISÄLLÖT JA TYÖTAVAT

a) Koko koulua koskevat sisällöt ja työtavat

  • teemapäivät ja -viikot (esim. oppilasvaihtojen aikana vieraiden kotimaasta, KV 3-kurssin suorituksena oppilaiden tekemänä)
  • näyttelyt
  • luennot, esim. eri kulttuureista ja muut vierailut (mm. vaihto-oppilaat)

b) Syventävää projektityöskentelyä koskevat sisällöt ja työtavat

  • vapaaehtoisryhmille
  • sitoutuminen
  • arvioitavaa toimintaa
  • kansainvälisyyskurssit lukiossa
  • yhteydenpito ystävyyskouluihin: sähköposti, kirjeenvaihto, oppilastöiden ja opetusmateriaalin vaihto
  • ainekohtaiset oppilasvaihdot
  • leirikoulut ja opintomatkat
  • opettaja- ja rehtorivaihdot
  • kansainväliset kongressit koskien sekä opettajia että oppilaita
ARVIOINTI
  • palautteet, itsearviointi ja ryhmäarviointi
    -kv-projekteja koskien: suoritusmerkintä kv-kursseista perustuu sitoutumiseen, aktiiviseen osallistumiseen sekä työskentelyn tuloksellisuuteen
  • kunkin projektiryhmän sopimuksen mukaan, esim. portfolio, oppimispäiväkirja
KANSAINVÄLISYYSKURSSI 1 (KV 1)

Soveltava kurssi

TAVOITTEET
  • sosiaaliset taidot: oppilasryhmän yhtenäistäminen ja vieraan kulttuurin kohtaaminen
  • oman suomalaisen identiteetin vahvistaminen
  • kielitaidon vahvistaminen
  • esittämistaidot
SISÄLLÖT JA TYÖTAVAT
  • opitaan esittelemään omaa maata (vertaillen vieraaseen maahan)
  • tiedonhankinta
  • lähdemateriaalien käyttö
  • itsenäiset työtavat, vastuun ottaminen omasta työskentelystä
  • käytetään vierasta kieltä / vieraita kieliä
  • suullisesti ja kirjallisesti
  • tiedonhankinnassa,
  • kirjeenvaihdossa
  • esittämisessä
  • yhteistyökoulun etsiminen/yhteydenpito yhteistyökouluun
    kirjeenvaihto
    materiaalien vaihto
  • yhteisen työskentelyn teeman kehitteleminen / sopiminen
  • yhteistyö vanhempien ym. koulun sidosryhmien kanssa
  • tietoa yhteistyömaasta (vierailuja, luentoja, video, elokuva ym.)
  • kulttuurien välinen viestintä
INTEGROINTI
  • Yhteisen työskentelyn teema
    atk, kuvaamataito, valokuvaus, musiikki, vieraat kielet, äidinkieli, draama, historia, maantieto, psykologia, uskonto, liikunta, kotitalous
ARVIOINTI
  • itsearviointi
  • ryhmäarviointi
  • opettajien tekemä arviointi
SUORITUSMERKINTÄ (S):

kriteereinä

  • sitoutuminen
  • aktiivinen osallistuminen
  • työskentelyn tuloksellisuus
KANSAINVÄLISYYSKURSSI 2 (KV 2)

Soveltava kurssi

TAVOITTEET
  • sosiaaliset taidot, yhteistyökyky omassa ryhmässä ja vieraiden kanssa
  • syventävä tutustuminen kohdemaahan ja sen kulttuuriin
  • kielitaidon vahvistaminen
  • esittämistaidot
SISÄLLÖT JA TYÖTAVAT
  • kohdemaan historia, maantieto, kulttuuri (kirjallisuus, musiikki, kuvataiteet, arkkitehtuuri, elokuva ym.), kieli ja tapakulttuuri ( vertailu Suomeen)
  • ryhmätöitä
    – yhteisen teeman työstöä
    – oppilasvaihdon / opintomatkan suunnittelu ja valmistelu yhdessä yhteistyökoulun kanssa
  • kirjeenvaihto alkaa / jatkuu
  • käytetään vierasta kieltä / vieraita kieliä suullisesti ja kirjallisesti
  • tapaamisissa oppilasvaihtojen aikana ja ryhmätöissä sekä kirjeenvaihdossa
  • ennakkoluulojen ym. tunteiden käsittely vieraan kulttuurin kohtaamistilanteissa
INTEGROINTI ks. KV 1
  • Sosiodraama

ARVIOINTI: ks. KV 1

KANSAINVÄLISYYSKURSSI 3 (KV 3)
MUU MAAILMA

Soveltava kurssi

TAVOITTEET
  • johonkin Euroopan ulkopuoliseen maahan tai maanosaan tai globaaliin teemaan tutustuminen (esim. jokin maailman uskonto, katulapset, nälänhätä)
  • opiskelija kokee olevansa vastuuta tunteva koko maailman kansalainen
  • opiskelija osoittaa ymmärtävänsä eri kulttuurien ja ihmisten samanarvoisuuden
SISÄLLÖT JA TYÖTAVAT
  • Sovitaan ryhmän kanssa/maa-maanosa -teema
  • Esim.
    • luentoja ja keskusteluja
    • ympäristö
    • koulutus
    • terveydenhuolto
    • avustusjärjestöt (vierailuja)
      – Unicef
      – SPR
      – Kirkon ulkomaanapu
    • itse tekemistä
      – esim. KV-päivä muulle koululle
    • opintomatka

INTEGROINTI ks. KV 1
ARVIOINTI ks. KV 1

Lue lisää

  • Kansainvälisyys
    • KV1
    • KV2
    • KV3
    • Muu toiminta
      • Berliini
      • Ranska
      • Japani
      • Espanja
    • Kansainvälisyyssuunnitelma

Tiirismaan lukio
Kirkkokatu 16,
15140 LAHTI

Rehtori Leena Akola
puh. 050 539 1680
leena.akola@lahti.fi

Kanslia:
Puh. 044 4162 847
tiirismaan.lukio@lahti.fi

Lahden kaupunki
lahti.fi

Tiirismaan lukio kartalla