TIIRISMAAN LUKION KANSAINVÄLISYYSKASVATUKSEN OPETUSSUUNNITELMA
Kansainvälisyyskasvatuksen opetussuunnitelma jakautuu kolmeen osaan:
- Tavoitteet
- Sisällöt ja työtavat
- Arviointi
TAVOITTEET
a) Tavoitteet, jotka koskevat kaikkia oppilaita, opettajia ja muuta henkilökuntaa
- sosiaaliset taidot: oppia ymmärtämään ja hyväksymään erilaisia ihmisiä ja kulttuureja
- kansainvälisyyskasvatusta toteutetaan kaikissa oppiaineissa
- oman identiteetin vahvistaminen suhteessa omaan ja muihin kulttuureihin ja oman kulttuurin tulkkina toimiminen
- integroidut aihekokonaisuudet yli oppiainerajojen
b) Tavoitteet, jotka koskevat kansainvälistämisprojekteja
- kielitaidon vahvistaminen: kulttuurien tuntemuksen syventäminen opetuksessa painottaen suullista kielitaitoa ja kulttuurille ominaisten viestintästrategioiden käyttöä
- sitoutuminen pitkäkestoiseen työskentelyyn
- vastuunotto sekä omasta että ryhmän työskentelystä, yhteistyökyky ja oma-aloitteisuus
- syventävä tutustuminen johonkin tai joihinkin kulttuureihin
- vanhempien ja muiden koulun sidosryhmien aktiivinen osallistuminen projektien toteutukseen
- koko työyhteisön informointi
- eri KV-projektien koordinointi ja ryhmien välinen yhteistyö
SISÄLLÖT JA TYÖTAVAT
a) Koko koulua koskevat sisällöt ja työtavat
- teemapäivät ja -viikot (esim. oppilasvaihtojen aikana vieraiden kotimaasta, KV 3-kurssin suorituksena oppilaiden tekemänä)
- näyttelyt
- luennot, esim. eri kulttuureista ja muut vierailut (mm. vaihto-oppilaat)
b) Syventävää projektityöskentelyä koskevat sisällöt ja työtavat
- vapaaehtoisryhmille
- sitoutuminen
- arvioitavaa toimintaa
- kansainvälisyyskurssit lukiossa
- yhteydenpito ystävyyskouluihin: sähköposti, kirjeenvaihto, oppilastöiden ja opetusmateriaalin vaihto
- ainekohtaiset oppilasvaihdot
- leirikoulut ja opintomatkat
- opettaja- ja rehtorivaihdot
- kansainväliset kongressit koskien sekä opettajia että oppilaita
ARVIOINTI
- palautteet, itsearviointi ja ryhmäarviointi
-kv-projekteja koskien: suoritusmerkintä kv-kursseista perustuu sitoutumiseen, aktiiviseen osallistumiseen sekä työskentelyn tuloksellisuuteen - kunkin projektiryhmän sopimuksen mukaan, esim. portfolio, oppimispäiväkirja
KANSAINVÄLISYYSKURSSI 1 (KV 1)
Soveltava kurssi
TAVOITTEET
- sosiaaliset taidot: oppilasryhmän yhtenäistäminen ja vieraan kulttuurin kohtaaminen
- oman suomalaisen identiteetin vahvistaminen
- kielitaidon vahvistaminen
- esittämistaidot
SISÄLLÖT JA TYÖTAVAT
- opitaan esittelemään omaa maata (vertaillen vieraaseen maahan)
- tiedonhankinta
- lähdemateriaalien käyttö
- itsenäiset työtavat, vastuun ottaminen omasta työskentelystä
- käytetään vierasta kieltä / vieraita kieliä
- suullisesti ja kirjallisesti
- tiedonhankinnassa,
- kirjeenvaihdossa
- esittämisessä
- yhteistyökoulun etsiminen/yhteydenpito yhteistyökouluun
kirjeenvaihto
materiaalien vaihto - yhteisen työskentelyn teeman kehitteleminen / sopiminen
- yhteistyö vanhempien ym. koulun sidosryhmien kanssa
- tietoa yhteistyömaasta (vierailuja, luentoja, video, elokuva ym.)
- kulttuurien välinen viestintä
INTEGROINTI
- Yhteisen työskentelyn teema
atk, kuvaamataito, valokuvaus, musiikki, vieraat kielet, äidinkieli, draama, historia, maantieto, psykologia, uskonto, liikunta, kotitalous
ARVIOINTI
- itsearviointi
- ryhmäarviointi
- opettajien tekemä arviointi
SUORITUSMERKINTÄ (S):
kriteereinä
- sitoutuminen
- aktiivinen osallistuminen
- työskentelyn tuloksellisuus
KANSAINVÄLISYYSKURSSI 2 (KV 2)
Soveltava kurssi
TAVOITTEET
- sosiaaliset taidot, yhteistyökyky omassa ryhmässä ja vieraiden kanssa
- syventävä tutustuminen kohdemaahan ja sen kulttuuriin
- kielitaidon vahvistaminen
- esittämistaidot
SISÄLLÖT JA TYÖTAVAT
- kohdemaan historia, maantieto, kulttuuri (kirjallisuus, musiikki, kuvataiteet, arkkitehtuuri, elokuva ym.), kieli ja tapakulttuuri ( vertailu Suomeen)
- ryhmätöitä
– yhteisen teeman työstöä
– oppilasvaihdon / opintomatkan suunnittelu ja valmistelu yhdessä yhteistyökoulun kanssa - kirjeenvaihto alkaa / jatkuu
- käytetään vierasta kieltä / vieraita kieliä suullisesti ja kirjallisesti
- tapaamisissa oppilasvaihtojen aikana ja ryhmätöissä sekä kirjeenvaihdossa
- ennakkoluulojen ym. tunteiden käsittely vieraan kulttuurin kohtaamistilanteissa
INTEGROINTI ks. KV 1
- Sosiodraama
ARVIOINTI: ks. KV 1
KANSAINVÄLISYYSKURSSI 3 (KV 3)
MUU MAAILMA
Soveltava kurssi
TAVOITTEET
- johonkin Euroopan ulkopuoliseen maahan tai maanosaan tai globaaliin teemaan tutustuminen (esim. jokin maailman uskonto, katulapset, nälänhätä)
- opiskelija kokee olevansa vastuuta tunteva koko maailman kansalainen
- opiskelija osoittaa ymmärtävänsä eri kulttuurien ja ihmisten samanarvoisuuden
SISÄLLÖT JA TYÖTAVAT
- Sovitaan ryhmän kanssa/maa-maanosa -teema
- Esim.
- luentoja ja keskusteluja
- ympäristö
- koulutus
- terveydenhuolto
- avustusjärjestöt (vierailuja)
– Unicef
– SPR
– Kirkon ulkomaanapu - itse tekemistä
– esim. KV-päivä muulle koululle - opintomatka
INTEGROINTI ks. KV 1
ARVIOINTI ks. KV 1