Tietokone hankinnassa?

Kannettava tietokone: lukio-opiskelijan oma työväline

Tietotekniikkaa tarvitaan päivittäisessä opiskelussa niin koulussa, kuin kotonakin. Lukion oppitunneilla käytetään paljon sähköisiä oppimisympäristöjä, kurssikirjoja, internetin aineistoa ja sosiaalisen median palveluja tiedonhankintaan ja työskentelyyn. Tänä syksynä aloittavat lukiolaiset tekevät kaikki ylioppilastutkinnon kokeet sähköisesti omalla tietokoneella.

Opiskeluun tarvitset oman kannettavan tietokoneen ja sen täytyy olla mukana oppitunneilla. Läppäreiden ja muiden laitteiden viihdekäyttö ja muu tuntityöskentelyyn liittymätön käyttö on kuitenkin kiellettyä oppituntien aikana.

Lahden lukiossa toimii langaton EduWlan- verkko ja se on vapaasti opiskelijoiden käytettävissä.

Lahden lukioiden opiskelijat voivat asentaa maksutta Microsoft Office -toimisto-ohjelmiston (Word, Excel, PowerPoint…) viidelle käyttämälleen laitteille. Lisäksi suositellaan asentamaan maksuttomia avoimen lähdekoodin ohjelmia, jotka käydään läpi tietotekniikan kurssilla.

Ylioppilastutkintolautakunnan hyväksymät ohjelmat ylioppilaskirjoituksiin löytyvät ylioppilaslautakunnan sivuilta (www.ylioppilastutkinto.fi) ja opettajilta saat tarkempia ohjeita opetuksessa tarvittavien maksullisten ohjelmien hankinnasta.

Millainen laite sitten pitäisi hankkia?

Lukio ei varsinaisesti määrää merkkiä, mallia, kokoa tai laitteen käyttöjärjestelmää. Tiettyjä suosituksia voimme kokemusten perusteella antaa.
Lyhyesti: Perusläppäri. Mallilla tai merkillä ei ole väliä, kunhan se täyttää ylioppilastutkintolautakunnan vaatimukset päätelaitteelle (www.ylioppilastutkinto.fi/kohdassa Yleiset määräykset ja ohjeet Päätelaiteohje, liite 2).

Vaatimuslistan perusteella asiantunteva myyjä Lahden tietotekniikkaliikkeessä osaa neuvoa oikeanlaisen koneen hankinnassa. Selvitä konetta ostaessasi myös takuu/huoltosopimus ja onko koneella vaihto-/ palautusoikeutta, jos kone ei täytäkään vaatimuksia.

Vähimmäisvaatimukset koneelle ovat:

• Prosessori: 64-bittinen x86-prosessori. Yksiytimisen prosessorin kellotaajuuden suositus 2 GHz tai enemmän.
  • Keskusmuisti: Vaatimus 2 Gt tai enemmän
  • BIOS/UEFI: Mahdollisuus käynnistää käyttöjärjestelmä USB- muistilta
  • Näyttö: Tietokoneen näytön tulee olla resoluutioltaan vähintään 1024×768. Näytön koon on oltava alle 18 tuumaa.
  • Mahdollisuus liittää kuulokkeet ja mikrofoni joko USB-liitännän tai 3,5 mm:n pistokkeiden avulla.
  • HUOM! Päätelaitteen lisälaitteet eivät voi käyttää radiotaajuuksia (esim. Bluetooth)

Allekirjoittaneen suosituksia läppärin hankintaan:

Esa Palkio, Lahden lukioiden tietotekniikkakoordinaattori